عقل سرخ

پست های وبلاگ عقل سرخ از سایتهای وبلاگی با ذکر منبع به صورت خودکار بازنشر شده و در این صفحه نمایش داده شده است. در صورتیکه این اطلاعات دارای محتوای نامناسب بوده و یا دارای هر گونه تخلف میباشد بر روی گزینه ‘درخواست حذف’ کلیک نمائید

تعداد عقول از ده عقل بیشتر است

 تعداد عقول از ده عقل بیشتر است

        ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة برای اثبات کثرت عقول و بیان این مطلب که تعداد عقول از ده عقل بیشتر است به آیة «فی کل سماء امرها» استناد می‌کند و در تفسیر آن می‌گوید: هر متحرکی نیاز به محرک دارد.  

      بدین جهت باید تعداد محرکها باندازه متحرکها باشد. و از طرفی این امر بیان شد که حرکات طبیعی به شوقها و اراده‌ها و شوقها به غایات عقلی منتهی می‌شوند. بنابرین اگر ما متحرکها و محرکها را مستقیماً به خدا یا به فیض اول نسبت دهیم، یعنی به ترتب طولی میان آنها قائل نباشیم، این امر باعث می‌شود که در ذات خدا کثرت راه یابد، در صورتیکه ثابت شد که ذات خداوند بسیط من جمیع الجهات است و از طرفی این امر نیز ثابت شد که فیض از ناحیه ذاتش واحد است، اما بالعرض واجد جهات نه گانه است، از این مقدمات نتیجه گرفته می‌شود که تعداد جواهر مفارق (عقول) به تناسب تعداد متحرکها و حرکات کلی کثیر می‌باشد.

و از طرفی حکما در صناعت مجسطی ثابت د که وجود اجرام سماوی بیش از پنجاه عدد است که از لحاظ حرکات دوری دائم، اندازه و جهت با یکدیگر تفاوتهایی دارند و هر کرة متحرک دارای قوة محرکه شوقیة غیرمتناهی و محرک ثابتی است، که رابطه بین آنها مثل رابطه معشوق و عاشق است.  

پس هر کره دارای دو محرک است؛ یک محرک مفارق عقلانی و دیگر محرک مزاول نفسانی که صورت جرم سماوی از اینها قوام می‌گیرد. میان این محرک عقلانی و نفسانی و ماده در اجرام سماوی رابطة تنگاتنگی وجود دارد. یعنی محرک مفارق عقلانی (عقول) معشوق محرک مزاول نفسانی است، و این عشق سبب حرکت محرک نفسانی می‌گردد و از طرفی همین محرک مزاول نفسانی معشوق ماده و بدینجهت محرک ماده است. سپس ملاصدرا می‌افزاید که عقول از حیث مرتبه و منزلت از همة موجودات به حق نزدیکتر هستند و بیش از همه موجودات عشق به حضرت حق دارند و به عبودیت حق اشتغال دارند و عدد این عقول باندازه عدد کرات و عدد مدبرهای این کرات است، پس جنود حضرت حق در نظام گیتی بسیار زیاد هستند و سپس به این آیه «وما یعلم جنود ربک الا هو» استناد می‌کند.

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : تعداد عقول از ده عقل بیشتر است - محرک ,عقول ,نفسانی ,است، ,طرفی ,عقلانی ,محرک مزاول ,مزاول نفسانی ,مفارق عقلانی ,محرک مفارق ,استناد می‌کند ,محرک مزاول نفسانی ,محرک مفارق عقلانی
تعداد عقول از ده عقل بیشتر است محرک ,عقول ,نفسانی ,است، ,طرفی ,عقلانی ,محرک مزاول ,مزاول نفسانی ,مفارق عقلانی ,محرک مفارق ,استناد می‌کند ,محرک مزاول نفسانی ,محرک مفارق عقلانی
ملاصدرا و شیخ اشراق عقول دهگانه را نمیپذیرند

 ملاصدرا و شیخ اشراق عقول دهگانه را نمیپذیرند

   حکیمان بر این باور هستند که تعداد عقول، ده تاست. عقل اول، صادر اول است که بدون هیچ واسطه، معلول حضرت حق می‌باشد و بقیه عقول با واسطه معلول حضرت حق هستند. از عقل اول تا عقل نهم، هر کدام معلول مافوق خویش و علت عقل مادون خود و یک فلک هستند.  

 یعنی عقل اول سبب پیدایش عقل دوم و فلک اطلس (محیط یا فلک الافلاک) و عقل دوم سبب پیدایش عقل سوم و فلک ثوابت، و عقل سوم سبب پیدایش عقل چهارم و فلک زحل، و عقل چهارم سبب پیدایش عقل پنجم و فلک مشتری، و عقل پنجم علت پیدایش عقل ششم و فلک مریخ، و عقل ششم سبب پیدایش عقل هفتم و فلک آفتاب، و عقل هفتم سبب پیدایش عقل هشتم و فلک زحل، و عقل هشتم سبب پیدایش عقل نهم و کره عطارد، و عقل نهم علت پیدایش عقل دهم و کره قمر می‌شود و از عقل دهم (عقل فعال) عقل دیگری ایجاد نمی‌گردد، بلکه آن مدبر عالم مادون فلک قمر است.

  در حکمت اشراقی از حضرت حق به نور‌الانوار و از عقول به انوار تعبیرمی‌شود و بصورت کلی انوار را در درجه اول به دو قسم انوار قاهره و غیرقاهره تقسیم می‌کنند و مراد آنها از انوار قاهره، انواری هستند که بطور کلی مجرد از ماده هستند و هیچ ارتباطی با برازخ یا اجسام ندارند. به این تعریف اشراقیون اگر با عینک بنگریم، انوار قاهره بر عقول تطبیق داده می‌شود.

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : ملاصدرا و شیخ اشراق عقول دهگانه را نمیپذیرند - پیدایش ,عقول ,انوار ,حضرت ,معلول ,انوار قاهره ,معلول حضرت ,عقول دهگانه ,اشراق عقول
ملاصدرا و شیخ اشراق عقول دهگانه را نمیپذیرند پیدایش ,عقول ,انوار ,حضرت ,معلول ,انوار قاهره ,معلول حضرت ,عقول دهگانه ,اشراق عقول
نظام هستی در فلسفه اشراق

نظام هستی در فلسفه اشراق 

   ابن‌سینا نیز در تقریر نظام فیض، مثل فار عامل پیدایش کثرت در عقل اول و سایر عقول را حیثیات اعتباری می‌داند منتها بر خلاف فار تابع نظام ثلاثی است؛ یعنی معتقد است که سه حیثیت اعتباری ـ تعقّل وجوب وجود، تعقّل امکان وتعقّل ماهیت خویش ـ سبب پیدایش عقل دیگر، نفس و جرم فلک دیگر می‌شود و این روند تا عقل دهم ادامه پیدا می‌کند، اما درباره عقل دهم ابن‌سینا با فار همرأی است، و معتقد است که از آن عقل و فلکی صادر نمی‌گردد.

براساس نظام اشراقی، میان انوار از یک طرف محبت و عشق و از طرف دیگر قهر و غلبه وجود دارد؛ برای نور سافل امکان احاطه بر انوار عالی که رتبه شان بالاتر است، وجود ندارد و از طرفی هر نور مجرد عالی بخاطر شدت نورانیتش نسبت به نور مجرد سافل قهر و غلبه دارد، و هر نور مجرد سافل نسبت به عالی محبت و عشق دارد و قهر سافل نسبت به عالی باعث نمی‌شود که سافل عالی را مشاهده نکند، چون میان انوار مختلف حج وجود ندارد. بدین جهت هر چند نور سافل نسبت به نور عالی احاطه ندارد، اما می‌تواند آن را مشاهده کند.  

حکیمان اشراقی بر این باورند که اولین نسبتی که در عالم تحقق یافت، نسبت بین نور اقرب و نور‌الانوار بوده است که از طرف نور اقرب نسبت به نور‌الانوار عشق و محبت وجود دارد، اما از طرف نور‌الانوار ـ بخاطر شدت نورانیتش و نامتناهی بودن قوت اشراق عقلیش ـ قهر وجود دارد، و این قهر باعث می‌شود که نور اقرب نتواند نسبت به نور‌الانوار احاطه پیدا کند، اما این قهر نور‌الانوار مانع نمی‌شود که نور اقرب و انوار دیگر نتوانند به مشاهده نور‌الانوار بپردازند.

انوار سافل از دو جهت ـ یکی اشراق و دیگری مشاهده ـ از انوار عالی، بالاخص نور‌الانوار ب فیض می‌کنند. اشراق در سیر نزولی و مشاهده در سیر صعودی انوار مطرح است. یعنی هر نور عالی اشعه‌های انوارش بر نور سافل اشراق می‌کند و باعث افزایش و شدت نور سافل می‌گردد، و از طرفی هر نور سافل به مشاهده انوار عالی بالاخص نور‌الانوار می‌پردازد و از طریق این اشراق و مشاهده‌های مستمر میان انوار موجودات کثیر در عالم هستی بوجود می‌آیند.

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : نظام هستی در فلسفه اشراق - سافل ,انوار ,عالی ,نور‌الانوار ,نسبت ,مشاهده ,سافل نسبت ,میان انوار ,وجود دارد، ,بالاخص نور‌الانوار ,وجود ندارد
نظام هستی در فلسفه اشراق سافل ,انوار ,عالی ,نور‌الانوار ,نسبت ,مشاهده ,سافل نسبت ,میان انوار ,وجود دارد، ,بالاخص نور‌الانوار ,وجود ندارد
ترور فیدل کاسترو با عجیب‌ترین شیوه‌ها!

ترور فیدل کاسترو با عجیب‌ترین شیوه‌ها!  

فیدل کاسترو سابق کوبا که روز شنبه خبر درگذشت او منتشر شد، در زندگی خود از سال 1959 تا سال 2006 در مجموع از 638 سوءقصد جان سالم به در برد. 

همه این سوءقصدها پیش از واگذاری قدرت فیدل کاسترو به برادرش رائول کاسترو در سال 2006 روی داد و سازمان جاسوسی (سیا) عامل آنها بوده است. در این یادداشت به برخی از عجیب‌ترین سوء قصدها به جان فیدل کاسترو اشاره شده است:

1- معشوقه افسونگر؛ ماریتا لورنز (marita lorenz)،‌ دختر ناخدای آلمانی و هن یشه یی، یکی از افراد مرتبط با کاسترو بود که پذیرفت با سیا همکاری کند، وی درصدد خوراندن قرص مسموم به کاسترو برآمد که کاسترو از نقشه ترور او باخبر شد اما او را بخشید و بعد طردش کرد.

2- سیگار مسموم؛ سازمان سیا فوریه سال 1960 یک مأمور دو جانبه را برای آغشته سیگار مورد علاقه کاسترو به سمی مهلک، استخدام کرد. این سم می‌توانست وی را در مدت کوتاهی از پای درآورد. گفته می‌شود در فوریه 1961 این سیگار به مأمور دوجانبه داده شد اما ظاهرا وی در نهایت به دلیل ترس از اجرای سوءقصد منصرف شد.

3-  صدف دریایی؛ سیا با اطلاع از علاقه کاسترو به غواصی قصد داشت مواد منفجره را در صدفی در مکان مورد علاقه وی جاسازی کند. آنها می‌خواستند صدفی را با رنگ‌آمیزی جذاب کنند تا مطمئن شوند که نظر کاسترو به آن جلب خواهد شد و با نزدیک شدن وی به آن منفجر می شد، اما این طرح ترور نیز ناکام ماند.

 4 – لباس شنای مسموم؛ سازمان سیا تصمیم گرفت در بحبوحه نبرد خلیج خوک‌ها به کوبا یک لباس شنا هدیه دهد! در سال 1975، کمیته اطلاعات سنا اعلام کرد "مدارکی محکم" در اختیار دارد که نشان می‌دهد سیا قصد داشت با ارائه یک لباس آغشته به میکروب و باکتری به کاسترو وی را به  یک بیماری پوستی شدید مبتلا کند. این نقشه ظاهرا قرار بود توسط یک یی به نام جیمز بی‌. دوناوان که برای زندانیان خلیج خوک‌ها عازم مذاکره با کاسترو شده بود، اجرا شود اما وی در نهایت این یت را نپذیرفت و این نقشه نیز ناکام ماند.

 5- سرنگ تزریق زی وستی خ ر؛ سازمان سیا با استفاده از رونالدو کوبیلا یکی از دوستان کاسترو تلاش کرد که از طریق یک آمپول زی وستی مسمومی که به طرز ماهرانه‌ای در یک خ ر جاسازی شده بود، کاسترو را از پا درآورد اما ترور جان کندی رئیس جمهور وقت موجب ناکامی این طرح ترور شد.

فیدل کاسترو ، که مدتی پیش از سیاست کناره گیری کرده بود، روز 5 آذر ماه 95 و در سن 90 سالگی بدرود حیات گفت.

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : ترور فیدل کاسترو با عجیب‌ترین شیوه‌ها! - کاسترو ,ترور ,فیدل ,سازمان ,لباس ,بود، ,فیدل کاسترو ,ناکام ماند ,خلیج خوک‌ها ,علاقه کاسترو ,مسموم؛ سازمان
ترور فیدل کاسترو با عجیب‌ترین شیوه‌ها! کاسترو ,ترور ,فیدل ,سازمان ,لباس ,بود، ,فیدل کاسترو ,ناکام ماند ,خلیج خوک‌ها ,علاقه کاسترو ,مسموم؛ سازمان
آیا مخلوقات از عدم به وجود آمدند؟2

 آیا مخلوقات از عدم به وجود آمدند؟ 2  

      لذا صور خیالی انسان نه در داخل وجود او هستند نه در خارج از وجود او؛ بلکه ظهور کمالاتی چون اراده و قوّه خیالند که از کمالات وجودی انسان هستند اگر این مثال به درستی فهمیده شود آنگاه رابطه خدا و خلق نیز به درستی فهمیده خواهد شد... هُوَ فِی الْأَشْیَاءِ عَلَى غَیْرِ مُمَازَجَةٍ خَارِجٌ مِنْهَا عَلَى غَیْرِ مُبَایَنَة ... دَاخِلٌ فِی... خدا در اشیاء است نه بر وجه هر خود را بشناسد، خدایش را شناخته است.  

ممازجت و آمیختگی و از آنها بیرون است نه به وجه مباینت و انفکاک ... داخل است در اشیاء نه چون چیزى که در چیزى داخل باشد و خارج است. یک متفکر ملحد مادی می گوید: ذات اقدس آله، عالم را یا از چیزی خلق کرده یا از هیچ و عدم خلق کرده، چون شیء و لا شیء نقیض هم هستند و همان گونه که جمع نقیضین محال است رفع نقیضین هم مستحیل است و بنابراین اگر بگویید عالم را از شیء آفریده پس آن شیء، ماده است و ازلی است و مخلوق خدا نیست.  و اگر از لا شیء خلق نموده، لا شیء که عدم است و عدم نمی تواند مبدا و ماده شیء شود.   

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : آیا مخلوقات از عدم به وجود آمدند؟2 - وجود ,داخل ,عَلَى غَیْرِ ,درستی فهمیده
آیا مخلوقات از عدم به وجود آمدند؟2 وجود ,داخل ,عَلَى غَیْرِ ,درستی فهمیده
شیء یا موجود است یا معدوم

 شیء یا موجود است یا معدوم

      امّا اینکه گفته می شود ماهیّت در حدّ ذات خود نه وجود است نه عدم ، صرفاً در مقام تقرّر ماهوی و به اعتبار عقلی است نه در عالم واقع ؛ چه در عالم واقع، شیء یا موجود است یا معدوم.  

پس تا ماهیّت به افاضه ی وجود موجود نگشته موجودیّتی در عالم واقع ندارد. یعنی حتّی موجودیّت بالعرض را هم نخواهد داشت. مانند صور

خلق یعنی چه؟ و از چه؟  خیالی ما انسانها که تا اراده ی ما به او تعلّق نگرفته موجودیّتی ندارد ، امّا چون او را اراده نمودیم ، ظاهر می گردد ، لکن ظهور او ، ظهور خود او نیست بلکه ظهور اراده ی ماست.
عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : شیء یا موجود است یا معدوم - موجود ,ظهور ,عالم ,اراده ,عالم واقع
شیء یا موجود است یا معدوم موجود ,ظهور ,عالم ,اراده ,عالم واقع
ادراک معقولات از نظر ملاصدرا

 ادراک معقولات از نظر ملاصدرا

 

ملاصدرا معتقد است ادراک معقولات, آنگونه نیست که جمهور حکما گمان کرده‌اند که انسان ابتدا بوسیله حس, صورمحسوس را از ماده انتزاع و تجرید می‌کند و سپس نیروی خیال در ظرف غیبت ماده, صورت محسوس را مقدار بیشتری تجرید می‌کند و پس از آن قوة عاقله و یا نفس ناطقه با تجرید تام و کامل صورت شیء از ماده و عوارض آن و بعبارتی با حذف خصوصیات کمی و کیفی صور علمی و تقشیر و تجرید کامل آنها به ادراک صورت عقلی نایل می‌شود. آنها پنداشته‌اند که قوة عاقلة نفس که جوهر منفعل و پذیرنده عقلی است با ذاتی عاری از صورت عقلیه و با فقدان مقام و مرتبه شامخ عقلانی, صورت عقلیی را که خود ساخته است, ادراک می‌کند.

ملاصدرا ضمن اظهار تعجب و شگفتی از رأی و نظر این افراد می‌گوید: ای کاش می‌دانستم زمانی که نفس هنوز به مرتبة شامخ عقلانی نرسیده و صورت معقولات به صورت بالفعل در ذات او حاصل نشده است, او چگونه و با چه وسیله‌ای می‌تواند صورت عقلی اشیاء را درک کند؟ آیا با ذاتی تاریک و ظلمانی و عاری از نور و روشنایی عقل, انوار عقلی را ادراک می‌کند؟ چنین فردی که به نفس ذات خود, (نه بوسیلة عمل تجرید) نمی‌تواند اشیاء را  به صورت عقلی و کلی ادراک کند و هنوز به مرتبه عقل بالفعل نرسیده و هیچ صورت عقلی در ذات او حاصل نشده چگونه قادر است چیز دیگری را از نوع صور عقلی درک کند؟ و به مضمون آیه «و من لم یجعل الله نوراً فَمْالَهُ من نور» (النور، 40) چگونه توان ادراک صور عقلی و تحصیل انوار مجرد کلی را دارا می‌باشد؟ یا آنکه چنین فردی, اشیاء را بوسیلة صورت حاصل در ذات خود, درک می‌کند, و لیکن این فرض هم صحیح نیست زیرا تا زمانی که _ بنا به فرض _ این فرد صورت در ذات خود را ادراک نکرده است چگونه می‌تواند بوسیلة صورت ادراک نشده, صور دیگر را ادراک کند؟

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : ادراک معقولات از نظر ملاصدرا - صورت ,ادراک ,عقلی ,تجرید ,ملاصدرا ,معقولات ,صورت عقلی ,چنین فردی ,بوسیلة صورت ,حاصل نشده ,شامخ عقلانی
ادراک معقولات از نظر ملاصدرا صورت ,ادراک ,عقلی ,تجرید ,ملاصدرا ,معقولات ,صورت عقلی ,چنین فردی ,بوسیلة صورت ,حاصل نشده ,شامخ عقلانی
حدوث‌ بر دو گونه‌ کلی‌ است‌

 حدوث‌ بر دو گونه‌ کلی‌ است‌

ویژگی‌ حدوث‌ زمانی‌ آنست‌ که‌ پیش‌ از آن‌ نقطه‌ زمانی‌ که‌ شی‌ء در آن‌ حادث‌ و موجود می‌شود نقاطی‌ دیگر تحقق‌ داشته‌ و ظرف‌ زمان‌ و کمیت‌ و مقدار و قبلیت‌ و بعدیت‌ و تقسیم‌ به‌ اجزاء را می‌پذیرد. اصولاً زمان‌ از نوع‌ امتداد است‌ و لذا وقتی‌ حادث‌ شود، هر نقطة‌ آن‌ نسبت‌ به‌ مابعدش‌ عدم‌ محسوب‌ می‌شود. عالم‌ زمانیات‌ آمیخته‌ای‌ از عدم‌ و وجود است‌، اما حدوث‌ غیر زمانی‌ بر دو گونه‌ کاملاً متفاوت‌ است‌:

اول‌: حدوث‌ ذات‌

برای‌ شناخت‌ و تعریف‌ آن‌ باید باقتضای‌ ذات‌ هر چیز قبل‌ از وجود آن‌ (و باصطلاح‌ به‌ ماهیت‌ بما هی‌ هی‌ اشیاء) توجه‌ کرد. ابن‌سینا می‌گوید:

«الماهیة‌ (المعلول‌) فی‌ نفسه‌ أن‌ ی ‌ لیس‌ و له‌ عن‌ علته‌ أن‌ ی ‌ أیس».

یعنی‌ هر ماهیت‌ موجود را وقتی‌ با توجه‌ به‌ علت‌ آن‌ بررسی‌ کنیم‌ موجود بالفعل‌ است‌ ولی‌ با توجه‌ به‌ نفس‌الامر و امکان‌ ذاتی‌ آن‌ چیزی‌ جز عدم‌ نیست‌. این‌ عدم‌ بهیچوجه‌ با موجود بالفعل‌ بودن‌ او تعارض‌ ندارد و با آن‌ قابل‌ جمع‌ است‌. ازاینرو به‌ آن‌ «عدم‌ مجامع‌» می‌گویند و از آن‌ به‌ «حدوث‌ ذاتی‌» تعبیر می‌کنند.

دوم‌: حدوث‌ دهری‌

حدوث‌ دهری‌، باین‌ معناست‌ که‌ بیش‌ از وجود هر شی‌ء موجود، یک‌ «عدم‌ مطلق‌» و واقعی‌ (نه‌ نسبی‌ و نه‌ انتزاعی‌) ـ و بتعبیر میرداماد «عدم‌ صریح‌» ـ قرار داشته‌ باشد، عدمی‌که‌ بهیچوجه‌ جدای‌ از وجود موجودات‌ اجزاء و کمیت‌ ندارد و بتعبیر میرداماد: عدم‌ «انفکاکی‌» و عدم‌ «مقابل‌» و عدم‌ سابق‌ حقیقی‌ (آن‌ وجود) می‌باشد.

حدوث‌ هر چیز بمعنای‌ وجود بعد از عدم‌ و مخلوق‌ شدن‌ آن‌ می‌باشد. میرداماد با بهره‌ گیری‌ از تعاریف‌ ابن‌سینا ـ که‌ گذشت‌ ـ می‌گوید:

حدوث‌ بر دو گونه‌ کلی‌ است‌: گاهی‌ در غیر زمان‌ است‌ و گاه‌ در سلسلة‌ زمان‌ واقع‌ می‌شود(مانند آنچه‌ در این‌ جهان‌ می‌بینیم‌). وی‌  نام‌ آنرا حدوث‌ زمانی‌ می‌گذارد. 

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : حدوث‌ بر دو گونه‌ کلی‌ است‌ - عدم‌ ,حدوث‌ ,است‌ ,وجود ,گونه‌ ,زمان‌ ,گونه‌ کلی‌ ,کلی‌ است‌ ,بتعبیر میرداماد ,موجود بالفعل‌ ,حدوث‌ زمانی‌
حدوث‌ بر دو گونه‌ کلی‌ است‌ عدم‌ ,حدوث‌ ,است‌ ,وجود ,گونه‌ ,زمان‌ ,گونه‌ کلی‌ ,کلی‌ است‌ ,بتعبیر میرداماد ,موجود بالفعل‌ ,حدوث‌ زمانی‌
فیض‌ الهی‌ از نظر‌ صدرالمتألهین‌

 فیض‌ الهی‌ از نظر‌ صدرالمتألهین‌

  از گفتارهای‌ صدرالمتألهین‌ استنتاج‌ می‌شود که‌ دهر بمعنایی‌ که‌ میرداماد بکار برده‌، در جهانشناخت‌ صدرائی‌ جایی‌ ندارد و در سرمد مندرج‌ است‌، و محور ربط‌ دو عالم‌ مادی‌ و صقع‌ ربوبی‌ همان‌ فیض‌ الهی‌ است‌، زیرا «فیض‌» دارای‌ دو خصوصیّت‌ لازم‌ برای‌ وساطت‌ بین‌ ثابت‌ و متجدد است‌، از طرفی‌ که‌ لازمة‌ ذات‌ الهی‌ است‌ ثابت‌ و از جهت‌ دوام‌ بصورت‌ تکرر و تجدد و سیلان‌ و افاضه‌ که‌ در آن‌ هست‌، با متغیرات‌ از جمله‌ زمان‌ مربوط‌ است‌. در این‌ جهان‌ جز حق‌ تعالی‌ و فیض‌ و افاضة‌ او چیزی‌ نیست‌ «لیس‌ فی‌ الدار غیره‌ دیّار». و موجودات‌ و متجددات‌ نیز مانند مفارقات‌، تجلی‌ و ظهورات‌ فیض‌ حقند.

شاید تفاوت‌ میان‌ دو نظریه‌ ـ میرداماد و ملاصدرا ـ ناشی‌ از دو دیدگاه‌ مختلف‌ آنان‌ نسبت‌ به‌ سریان‌ وجود و مبادی‌ خلقت‌ باشد، گویی‌ میرداماد به‌ حکمت‌ اشراق‌ و مُثُل‌ الهی‌ نظر داشته‌ و ملاصدرا از عرفان‌ ی‌و وجود منبسط‌ و «حق‌ مخلوق‌ به‌» الهام‌ گرفته‌ است‌. ، این‌ مشکل‌ فلسفی‌ را از راه‌ دشوار استدلال‌ فلسفی‌ حل‌ نموده‌ و صدرالمتألهین‌ آنرا از طریق‌ شهود عرفان‌؛ گرچه‌ در اثبات‌ گام‌ بگام‌ آن‌ از استدلال‌ فلسفی‌ و برهان‌ عقلی‌ نیز بهره‌ گرفته‌ است‌.

ملاصدرا گرچه‌ مشکل‌ ربط‌ حادث‌ به‌ قدیم‌ و متغیر به‌ ثابت‌ را از راه‌ حرکت‌ جوهری‌ عالم‌ طبیعت‌ حل‌ کرده‌ است‌، حرکتی‌ که‌ زمان‌ را بوجود می‌آورد، اما درعین‌حال‌ در استدلالی‌ که‌ می‌گوید چون‌ هر چه‌ پیش‌ از زمان‌ و مقدم‌ بر آن‌ فرض‌ شود یا زمان‌ است‌ ویا زمانی‌ و آنهم‌ زمان‌ را می‌طلبد و تسلسل‌ لازم‌ می‌آید، پس‌ ناگزیر باید پذیرفت‌ که‌ چیزی‌ جز علم‌ و اراده‌ خداوند سابق‌ بر طبیعت‌ و زمان‌ نیست‌.

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : فیض‌ الهی‌ از نظر‌ صدرالمتألهین‌ - زمان‌ ,است‌ ,الهی‌ ,فیض‌ ,است‌، ,فلسفی‌ ,استدلال‌ فلسفی‌ ,گرفته‌ است‌ ,فیض‌ الهی‌
فیض‌ الهی‌ از نظر‌ صدرالمتألهین‌ زمان‌ ,است‌ ,الهی‌ ,فیض‌ ,است‌، ,فلسفی‌ ,استدلال‌ فلسفی‌ ,گرفته‌ است‌ ,فیض‌ الهی‌
حرکت‌ قطعیة‌

 حرکت‌ قطعیة‌

یکی‌ از ابهامات‌ نظریه‌ ملاصدرا موضوع‌ حرکت‌ قطعیة‌ است‌ که‌ وی‌ نیز مانند میرداماد برای‌ آن‌ وجود حقیقی‌ و وحدانی‌ قائل‌ است‌ و ناگزیر باید در ظرفی‌ غیر از زمان‌ قرار گیرد. صدرالمتألهین‌ در این‌ جمله‌ این‌ مشکل‌ را نیز پاسخ‌ گفته‌ است‌.

اگر کلمه‌ «عند الباری‌» را همان‌ وعاء دهر ـ در قوس‌ صعودـ بدانیم‌ جای‌ حرکت‌ قطعیه‌ بعنوان‌ یکی‌ از ثابتات‌ غیر زمانی‌، در وعاء دهر خواهد بود و چون‌ وعاء دهر هم‌ برویهم‌ و از حیث‌ ثبات‌ خود در محضر علم‌ الهی‌ جایی‌ دارد و به‌ سرمد بسته‌ است‌، می‌توان‌ از آن‌ به‌ کلمة‌ «عند الباری‌» تعبیر کرد.

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : حرکت‌ قطعیة‌ - وعاء ,است‌ ,حرکت‌ ,«عند الباری‌» ,حرکت‌ قطعیة‌
حرکت‌ قطعیة‌ وعاء ,است‌ ,حرکت‌ ,«عند الباری‌» ,حرکت‌ قطعیة‌
از نظر ملاصدرا انعکاس‌ اشیاء خارجی‌ در حواس‌ 2

 از نظر ملاصدرا انعکاس‌  اشیاء خارجی‌ در حواس‌ 2

 درست‌ است‌ که‌ حواس‌ ما در ادراک‌ دخ ‌ دارد و مقدمه‌ لازم برای‌ آن‌ شمرده‌ می‌شود ولی‌ شرط‌ کافی‌ نیست‌ و محصول‌ مادی‌ این‌ حواس‌، ادراک‌ ما را نمی‌سازد و منطبعات‌ و صور محسوسه‌ در مغز و اعصاب‌ قابل‌ انتقال‌ خود بخود بذهن‌ نمی‌باشد. بلکه‌ پس‌ از انجام‌ وظایف‌ حواس‌ و حصول‌ صورتهایی‌ محسوس‌ در مغز و اعصاب‌، نوبت‌ بنفس‌ و ذهن‌ می‌رسد تا با بکار گرفتن‌ دو عنصر مهم‌ توجه‌ و آگاهی‌ ـ از آن‌ پدیده‌ مادی‌، پدیده‌ای‌ غیر مادی‌ بنام‌ ادراک‌ و شناخت‌ ـ یا بتعبیر ملاصدرا «صورت‌ نوریّه‌» بسازد.  

   «آگاهی‌» و «توّجه‌» دو رکن‌ اصلی‌ شناخت‌ و ادراک‌ در نظر ملاصدرا می‌باشد. «توجه‌»، یک‌ پدیده‌ روانشناختی‌ و یک‌ عامل‌ نفسانی‌ است‌ و این‌ کار از جسم‌ و اعضای‌ مادی‌ برنمی‌آید و به‌ ذاتی‌ «بسیط‌ الحقیقه‌» نیازمند است‌. تا توجه‌ شخص‌ ادراک‌ کننده‌ در کار حواس‌ دخ ‌ نکند هیچیک‌ از آثار و علائم‌ ناشی‌ از حواس‌ را نمی‌توان‌ ادراک‌ دانست‌ و عملاً دیده‌ایم‌ که‌ انسان‌ در حین‌ عبور از خیابان‌ همه‌ چیزهایی‌ را که‌ چشم‌ او می‌بیند و همه‌ صداهائی‌ را که‌ می‌شنود، ادراک‌ نمی‌کند مگر آنکه‌ به‌ آنها توجه‌ و بر روی‌ آنها تمرکز داشته‌ باشد.  

  پدیده‌ «آگاهی‌» نیز مانند «توجه‌» پدیده‌ای‌ مادی‌ نیست‌ و اصلاً با ماده‌ نمی‌سازد و بنفس‌ مجرد از ماده‌ برمی‌گردد. آگاهی‌ در نزد ملاصدرا «حضور» تمام‌ ماهیت‌ یا عمده‌ مشخصات‌ ماهوی‌ پدیده‌ یا شیئی‌ خارجی‌ (یا احضار آن‌) در ذهن‌ است‌ و حضور خود و اشیاء دیگر برای‌ خود، شأن‌ و مناسب‌ نفس‌ بسیط‌ و غیر مادی‌ است‌ زیرا شأن‌ و خاصیت‌ ذاتی‌ ماده‌، ناآگاهی‌ (و بتعبیر ملاصدرا، غیبت‌) او از همه‌ چیز حتی‌ از خود است‌.  

بنابر مکتب‌ ملاصدرا و نظریه‌ حرکت‌ جوهری‌ او، مادّه‌ همواره‌ بر روی‌ نقاط‌ یک‌ خط‌ مستقیم‌ فرضی‌ و زمانی‌ در حرکت‌ است‌ (حرکت‌ جوهری‌ ماده‌) و گذشته‌ و آینده‌ او «عدم‌» و «معدوم‌» و در نتیجه‌ «غایب‌» می‌باشد پس‌ ماده‌ حتی‌ از خود - که‌ ترکیبی‌ از عدم‌ و وجود است‌ ـ ناآگاه‌ است‌ چه‌ رسد به‌ دیگران‌. مثلاً تصویربر شبکیه‌ چشم‌ یا بر روی‌ سلولهای‌ مغز ـ که‌ حتی‌ خود را نمی‌شناسد چگونه‌ می‌تواند از یک‌ واقعیت‌ خارجی‌ آگاه‌ باشد. چون‌ آگاهی‌ اصولاً امری‌ وجودی‌ و ایج ‌ است‌ بنابراین‌، انطباعات‌ مادی‌ مغز مرکب‌ از عدم‌ و وجود را نمی‌توان‌ آگاهی‌ و ادراک‌ دانست‌.  

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : از نظر ملاصدرا انعکاس‌ اشیاء خارجی‌ در حواس‌ 2 - است‌ ,ادراک‌ ,ملاصدرا ,مادی‌ ,حواس‌ ,پدیده‌ ,حرکت‌ جوهری‌ ,ادراک‌ دانست‌ ,اشیاء خارجی‌
از نظر ملاصدرا انعکاس‌ اشیاء خارجی‌ در حواس‌ 2 است‌ ,ادراک‌ ,ملاصدرا ,مادی‌ ,حواس‌ ,پدیده‌ ,حرکت‌ جوهری‌ ,ادراک‌ دانست‌ ,اشیاء خارجی‌
تاثیر شیخ اشراق بر ملاصدرا

تاثیر شیخ اشراق بر ملاصدرا 

ملاصدرا در تدوین نظریه خویش دربارة نظام فیض حداقل از چهار جهت از مکتب اشراقی تاثیر پذیرفته است. 

 این جهات عبارتند از: 

1. توجه به جهات و حیثیات عینی در پیدایش کثیر از واحد. 

2 . عدم پذیرش انحصار عقول به ده عقل. 

3. پذیرش عقول عرضی علاوه بر عقول طولی 

4. استفاده از قاعدة امکان اشرف برای تبیین نظام فیض. 

عنوان وبلاگ : عقل سرخ
برچسب ها : تاثیر شیخ اشراق بر ملاصدرا - عقول
تاثیر شیخ اشراق بر ملاصدرا عقول
اخرین جستجو ها
brothers haris alexiou ena fili rider clash boxing when its raining فایل فلش فارسی و رسمی galaxy s4 mini gt i9192 اندروید فرشتگان اسماء سوره بقره کتاب کتابها نوشته نویسنده پنجره خانم شعبان نژاد افسانه شعبان خانم افسانه خانم افسانه شعبان soft4boost video studio mutter tips sonic dash 2 boom حق ب و پیشه و تجارت؛ دادگستری خیام، نیچه و عشق به سرنوشت 5 گیگ اینترنت رایگان ایرانسل در سرویس تقویم 12 بهمن پوسته پیشرفته kyma وردپرس نسخه busi mah فروش دستگاه کارت خوان سیار ریمی بس کن سجاد ماهرخسار برگزای همایش بزرگ سجاد ع بخش لیردف شهرستان جاسک میدان های نفت و گاز روسیه در دریای خزر تحقیق درباره تناسخ و معاد در مورد ارتودنسی و ایمپلنت دندان و آفت دهان چه می دانید؟ رژیم غذایی در صرع rmc_mobile cjhgvfuytci korean urdu dictionary i hate social networks gutenprint همسر اکرم پیغمبر خداوند همسرش پیغمبر اکرم لایحضره الفقیه، قرار داده همراهِ هم‌رأی حضرت زهرا avalin baroone paeeizi جزئیات ثبت نام آزمون ی waldo state bank mobile ایا کیهان تخت ؟ کروی است یا خمیده؟ پاسخ سؤالات متن درس زندگی ما و گردش زمین2 anhphung1196 favorites posco evi playfulbet بازار قطعات سیستم تهویه اتومبیل yaotai تعمیرات کرکره برقی runbuggy bsm2017 29 دادش قانونی منطقی جواب نمره چرچیل تست زیست شناسی دوازدهم خیلی سبز حدیث اهل بیت دل را زنده می کند هود کم صدا مورب مشکی موتور ف ی you re mine moe’s southwest grill drops microwave ovens from a helicopter in this crazy ad candy troll adventure yeni hayat valley talk chalkfest فایل فلش تبلت a23 دانش آموزی epad a707g با مین برد am176_mb_v12 و پردازشگر mt6577 ضرایب دروس امتحانی کنکور ی سراسری و آزاد bongo bunny guide for minion rush آشنایی با رشته ها و شناخت عوامل موثر برای انتخاب رشته محیط محیط زیستی سازی شبیه قدرت پروژه متلب 2276azsoft شبیه سازی متلب matlab افزارهای متلب ieee، sciencedirectو مقالات ieee، مقالات ieee، sciencedirectو 2276azsoft irazsoftir gmail com0936 ieee، sc آموزش ب بیت کوین و باز حساب در سایت faucethub نمایندگی های خدمات پس از فروش تاسیسات استان بوشهر شهرستان بوشهر فایل منفعت بیکران دریاى بیکران منفعت دریاى بیکران دریاى دریاى بیکران منفعت دریاى بیکران kids halloween makeup جت پرینتر ریزنگار کنکوری ها دعاهای خالصانه ی معلم شیمی comment on nick carter disses justin bieber he ‘couldn’t hold a candle to’ the backstreet boys by tom 27 یوسف آباد لعنتی هیئت کشتی استان هیئت برتر استان نمونه کار آهنگ محمدحیدری با نام سن سنسن it is the p word in a farsi way d how to roll wax joint جزوه اصول مبانی مدیریت از دیدگاه پورشفیع مستقیم کنکور درصد قبولی تی رتبه آ ین آ ین رتبه رتبه قبولی تی روزانه روزانه کنکور سنجی تی تی روزانه کنکور سنجی تی روزانه رتبه قبولی بینایی ایمیل جدید رحمت سخنی برای مشاوره پزشکی رایگان افزونه صحت کد ملی در اراس فرم پایان نامه روابط عمومی در شرکت سهامی بیمه ایران نادرشاه وگدای حرم رضا wfwa pbs39 fort wayne marg chist office design priming kids construction game france ghost story juarez انتخاب رشته با رتبه ۳۵۰۰۰ زمان دقیق اعلام نتایج کارشناسی ارشد وزارت بهداشت nhl jerseys from china nokia 105 2017 dual sim حراج 8 ball pool coins prank who that naruto shadow football فلش مموری کارتی استخدام های امروز تهران و شهرستان 19 بهمن ماه مریلا زارعی merilla zarei احساسِ ابرازات فلنج پلی اتیلن pn16 اصلی ترین هدف یوونتوس در فصل جاری coloring book for funko pop gode gudea kurdish king of sumar 752 سوره یس 36 آیه5 تَنْزیلَ الْعَزیزِ الرَّحیمِ
Facebook Twitter Google Plus Digg Share This RSS
کلیه فعالیتهای وبلاگ724 تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. تمامی اطلاعات، خبرها و مقالات بصورت خودکار از سایت ها و وبلاگهای فارسی دریافت و با ذکر منبع نمایش داده می شوند و وبلاگ 724 هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای آنها ندارد. در صورت مشاهده هر نوع تخلف یا محتوای نا مناسب بر روی دکمه “درخواست حذف وبلاگ” در آن صفحه کلیک نمائید.
All rights reserved. © weblog724 2012-2017 Run in 3.575 seconds
RSS